For at kunne vurdere en elevtekst, og elevens niveau i forhold til klassetrinet bliver jeg som lærer nødt til at fokusere på eleverne i en klasse, som individuelle individer. Det nytter ikke noget at se på klassen som helhed, og så vurdere en enkelt elev, med udtagelse som fx. '' han eller hun er slet ikke på tredje klasses niveau'' - Det kan da godt være han eller hun er det, men at resten af klassen bare har bedre faglige kompetencer end vedkommende.
Det gælder om at tage fat på eleven ud fra hvor elevens faglige kompetencer befinder sig nu og her, og derefter forsøge at rykke eleven op på et højere fagligt niveau.
Når eleverne aflevere tekster, er det vigtigt at holde fokus på den stillede opgave, jeg som lærer selv har givet dem. Det er vigtigt ikke at påpege for mange fejl af gangen, så vil eleven opleve fiasko, frem for succes. God tilbagemelding til eleven kan starte og slutte med ros, og her imellem kommer risen. Det er den bedste måde at 'pakke det ind på', for at eleven ikke føler for stor fiasko, og mister lysten til at skrive.
Det er klart at jeg som lærer, når jeg læser elevernes opgave ikke kun kigger på den stillede opgave, fx. at eleverne skal bruge deres fantasi, men også ser på de andre ting i opgaven såsom stavning og grammatik. Finder jeg at mange elever i klassen har problemer med fx. nutids-r, vælger jeg ikke at kommentere på det i den stillede opgave omkring fantasi, men tager det derimod op ugen efter, og laver en opgave derudfra.
Vigtigst af alt synes jeg det handler om, at opretholde elevernes entusiasme og motivation, i stedet for at 'køre dem i smadder'
C. Madsen
Ingen kommentarer:
Send en kommentar