fredag den 16. marts 2012

Vurdering af undervisningsmateriale

Jeg har vurderet undervisningsmaterialet Læs med! som bestod af en grundbog og en tekstbog. Materialet er egnet til mellemtrinet.
Jeg synes at grundbogen er et brugbart materiale da en tekst er gengivet tre gange. forstået på den måde at, hver tekst omhandler det samme, men er skrevet på forskellige måder der er egnet til den enkelte elevs læsefærdigheder. Det synes jeg er et rigtig godt middel da alle elever har mulighed for at forstå teksten, og arbejde på kryds af niveauerne selvom det ikke er identiske tekster. På den måde taber man ikke elever der sidder med eventuelle læsevanskeligheder. Dette skaber undervisningsdifferentiering.

I forhold til tekstbogen er jeg lidt mere skeptisk. Selve siderne virker uoverskuelige, der er for meget tekst og den generelle opbygningen er forvirrende. Dog ville jeg tage elementer fra tekstbogen ud, som fx opgaverne, omformulere dem, så de bliver mere tilgængelige for eleverne. Jeg synes ikke at bogen er ubrugelig, men at følge tekstbogen slavisk vil jeg ikke mene gavner eleverne. Man kunne sagtens bruge tekstbogen til visse opgaver, men jeg som lærer skal være opmærksom på at teksterne ikke forvirrer eleverne mere end det opklarer ubesvarede spørgsmål i forhold til grundbogen.

Jeg har også kigget på nogle computerspil der er lavet som undervisningsmateriale. Det ene spil var lavet som krydsord og sudoku, og det andet var et program hvor man kunne udforme sine egne historier og små tegneserier.
Eftersom spillene er tiltænkt mellemtrinet mener jeg at især spillet med krydsordene er svære. opgaveformuleringerne er uklare og kan let misforståes. Samtidig er de ord der skal gættes, ord jeg ikke ville mene at elever på mellemtrinet kender. Men spillet som helhed er en god måde at differentiere undervisningen på, og motivere eleverne med en anderledes undervisning. leg og læring er god undervisningsform.
Spillet hvor eleverne kan lave historier og tegneserier, bliver eleverne udfordret mere kreativt, men de får også rig mulighed for at øve stavning med fx talebobler. Jeg synes dog at spillet kræver, at jeg som lærer sætter mig meget ind i spillet og instruktionerne inden man begynder at arbejde med det. Som udgangspunkt kunne jeg ikke lige overskue programmet og funktionerne. Jeg blev nød til at læse manualen for at kunne benytte programmet. Hvis man skal bruge sådan et spil i undervisningen, kan man ikke bede eleverne om at sætte sig ind i en manual, inden de benytter programmet. Det ville få undervisningen til at falder lidt til jorden.

Men konceptet i at bruge spil til at differentiere undervisningen er en god ide. Når man har mulighederne for at bruge medier i undervisningen, synes jeg at det skal udnyttes. Eleverne er bekendt med medier da de er omgivet af dem hver dag, og jeg mener det motivere eleverne.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar